Iedere dag arriveert de elfjarige Milan van OBS de Schakel trouw op zijn klompen. Samen met leerkracht Elles vormt hij een gepassioneerd duo in de leerlingenraad voor het groene schoolplein. Met hun liefde voor ‘groen’ hebben ze vol enthousiasme het groene schoolplein tot leven gebracht. Ze delen graag hun verhaal over de betoverende transformatie van het schoolplein, in de hoop dat meer scholen dit voorbeeld zullen volgen.
Van tegels naar groen
Dankzij gemeentesubsidie voor vergroening van het schoolplein, is het groene schoolplein van OBS de Schakel gerealiseerd. “Enthousiast gingen we aan de slag, door alle tegels eruit te halen en veel groene speelplekken te creëren,” deelt Elles. Momenteel bestaat meer dan vijftig procent van het schoolplein uit groen. De leerlingenraad voor het groene schoolplein bestaande uit leerkrachten Elles, Hannie en leerling Milan uit groep 7, samen met fanatieke ouder Fiora, heeft geholpen bij de realisatie.
Chef Groen
Milan voelde zich vereerd toen hij werd gevraagd om lid te worden van de leerlingenraad van het groene schoolplein. Met een passie voor werken met zijn handen, vooral in de natuur, vervult Milan de rol van ‘Chef Groen’ op OBS de Schakel. Hij heeft actief meegedacht over de inrichting van het groene schoolplein en vertelt dat hij op dit moment verantwoordelijk is voor het onderhoud op het plein. “Dit varieert van onkruid weghalen tot vegen, bladblazen en andere onderhoudstaken.”
Trots
Beiden zijn trots op de transformatie van het schoolplein. “Kinderen ervaren het groene schoolplein als een levendige speel- en leerplek,” vertelt Elles. Milan deelt: “In de pannakooi wordt fanatiek gespeeld en de onderbouw vermaakt zich graag op de groene heuvel met de glijbanen.” Daarnaast heeft het schoolplein een amfitheater, veel bomen, beplanting en bebossing en een prachtige moestuin waar elke groep groenten en planten verbouwt, wat zorgt voor een educatieve en betrokken ervaring.
Een rustgevende omgeving
Het groene schoolplein heeft niet alleen gezorgd voor speelplezier, maar ook voor diverse andere positieve effecten. Onderzoek toont aan dat een groen schoolplein resulteert in minder conflicten. Zowel Milan als Elles zijn het erover eens dat sinds de realisatie van het groene schoolplein minder akkefietjes op het plein zijn. “Het is een rustgevende omgeving waar kinderen volop kunnen genieten van spelen.”
Bewegend leren op het groene schoolplein
Naast de fysieke elementen op het groene schoolplein, hecht het leerkrachtenteam steeds meer waarde aan bewegend leren lessen. Ze ambiëren om minimaal één bewegend leren of buitenles per week te organiseren. Milan geniet van deze lessen en hoopt op een bredere implementatie ervan. Bij de kleuters komen buitenlessen al regelmatig voor, met activiteiten zoals tekenen en rekenspelletjes. “Het leeft buiten,” vertelt Elles. “De kinderen doen ontdekkingen waar we direct op inspelen.”
Groene hoop voor de toekomst
Over vijf jaar, wanneer Milan langs het groene schoolplein fietst, hoopt hij dat er nog meer planten en bomen zijn geplant. Elles voegt eraan toe dat ze graag nieuwe speeltoestellen zoals een schommel en een groene kruiptunnel zouden zien. Beiden delen ook de hoop dat hun verhaal andere scholen zal inspireren om stappen te ondernemen naar duurzamer en groener onderwijs. “Een groen schoolplein biedt talloze mogelijkheden. Kinderen kunnen optimaal profiteren van buitenlessen in een rijke leeromgeving en een fantastische speelplek.”